Tuesday, October 21, 2008

PROTON : Perlukah Dipertahankannya?


Sebulan lepas, kakak saya mengadu lagi tentang kereta Wira miliknya yang meragam lagi. Kalau dibilang dengan jari, entah berapa berapa kali kereta tersebut meragam, mungkin berbelas kali gamaknya. Bermula masalah dibahagian enjin, kemudian dibahagian dalaman kereta pula. Yang peliknya, walaupun telah dihantar ke pusat servis, tetapi masalah yang sama tetap berulang. Namun begitu, bukan kakak saya sahaja yang mengalami masalah yang sama iaitu dalam soal kualiti tetapi termasuk juga pengguna-pengguna kereta keluaran nasional ini. Bertitik dari situ, maka membuatkan saya tergerak untuk menulis entri ini untuk mendapat penjelasan yang lebih lanjut adakah kereta keluaran Syarikat PROTON yang kita bangga-banggakan selama ini mempunyai kualiti atau piawaian yang diiktiraf oleh industri automotif antarabangsa?. Tetapi Proton dan EON ini wujud dikala industri automotif secara global amnya telah pun mencapai usia matang.

Macam mana kita nak mendefinasikan pengalaman? Satu tahun pengalaman kali 19 tahun atau 19 tahun pengalaman kali satu atau macam mana? Mungkin dua tiga tahun yang pertama adalah pengalaman baru tetapi tahun-tahun berikutnya adalah 'repetition' daripada pengalaman yang lalu dan sepatutnya ada 'improvement'.

Kalau kita kaji daripada komplen atau rungutan yang disuarakan, rata-rata sebahagian besarnya adalah tentang kualiti pemasangan dan servis selepas jualan. Kadang-kadang kita sebagai pengguna tidak dapat tidak merasakan 'all those complaints fall into deaf ears' sebabnya tak nampak pun 'improvement' yang ketara selepas berahun-tahun 'pengalaman'. Di sini kita ingin menyoal kenapa kereta untuk pasaran ekspot lebih baik kualitinya daripada kereta untuk pasaran tempatan?

Masaalah patriotik ke tidak bukanlah isu di sini. Pengguna tidak boleh dipaksa untuk menerima sesuatu produk hanya kerana ianya buatan tempatan. Pengguna mempunyai 'judgement' mereka sendiri untuk membuat pilihan. Ada orang mengatakan kalau kualiti tak baik kenapa beli juga? Kenapa Proton menguasai jualan pasaran tempatan?

Cuba kita ambil analogi begini, sebelum krisis ekonomi dulu katakanlah ramai orang yang makan beras wangi (beras yang diimpot - kualiti lebih baik) walaupun ada beras tempatan. Kenapa - kerana faktor harga yang murah dan pengguna boleh membuat pilihan. Pengguna selalunya mahukan sesuatu yang lebih baik dan mereka akan memilih yang lebih baik sekiranya mampu. Tetapi apabila harga beras wangi naik, ramai yang 'switch over' ke beras tempatan. Kenapa - kerana faktor harga yang mahal dan pilihan telah menjadi terhad. Kenapa mereka tidak terus membeli beras wangi? Kepada yang mampu, mereka masih terus membeli beras wangi walaupun harganya mahal tetapi kepada yang kurang mampu terpaksalah mengalah dan berbelanja mengikut kemampuan sebab beras mesti dibeli kerana ianya makanan ruji atau asas.

Kepada kebanyakan rakyat Malaysia, kereta bukanlah lagi satu simbul kekayaan tetapi telah menjadi keperluan asas. Sebab itulah kereta Proton terus mendapat sambutan kerana faktor harganya dan pilihan pengguna terhad. Sekiranya ada kereta impot (yang diketahui kualitinya lebih baik) yang berharga sama dengan Proton tentu pengguna akan membuat pilihan yang terbaik.

'Don't underestimate or insult the consumer's intelligence' dengan mengatakan 'please be more professional in your complaints' atau komplen tidak kepada jabatan yang berkenaan atau sebagainya. Komplen telah dibuat tetapi tindakan tak nampak lagi, habis nak buat macam mana lagi! Bila ada komplen atau rungutan maknanya ada masaalah. Sebuah organisasi yang berdaya saing maju akan menganggap setiap masaalah walau macam mana kecil sekali pun sebagai 'challenge' kepada mereka dan mereka akan berusaha untuk menampakkan 'result' secepat mungkin. Ini adalah kerana mereka tidak mahu kehilangan 'customer' kepada saingan mereka dan organisasi mereka akan rugi akhirnya. Organisasi seperti ini di dalam pasaran yang berdayasaing menganggap 'customer' adalah 'valuable'. Tetapi di dalam pasaran yang di 'control and protected' mungkin pengguna dan komplen tidak relevan. Janji untung dapat.

Kita tidak menafikan sumbangan Proton di dalam kemajuan negara dan kakitangan yang berdedikasi kepada matlamat syarikat. Buktinya, penghasilan Proton Waja yang mana R&Dnya telah memakan masa lebih lima tahun dan menelan belanja yang banyak untuk merealisasikan produk tersebut. Tetapi janganlah sampai reputasi di mata dunia yang ingin dicari sehingga pengguna tempatan diabaikan. Janganlah sampai segala kebaikan yang telah dibuat musnah kerana rungutan pengguna tidak diendahkan.


No comments: