Sebulan lepas, kakak saya mengadu lagi tentang kereta Wira miliknya yang meragam lagi. Kalau dibilang dengan jari, entah berapa berapa kali kereta tersebut meragam, mungkin berbelas kali gamaknya. Bermula masalah dibahagian enjin, kemudian dibahagian dalaman kereta pula. Yang peliknya, walaupun telah dihantar ke pusat servis, tetapi masalah yang sama tetap berulang. Namun begitu, bukan kakak saya sahaja yang mengalami masalah yang sama iaitu dalam soal kualiti tetapi termasuk juga pengguna-pengguna kereta keluaran nasional ini. Bertitik dari situ, maka membuatkan saya tergerak untuk menulis entri ini untuk mendapat penjelasan yang lebih lanjut adakah kereta keluaran Syarikat PROTON yang kita bangga-banggakan selama ini mempunyai kualiti atau piawaian yang diiktiraf oleh industri automotif antarabangsa?. Tetapi Proton dan EON ini wujud dikala industri automotif secara global amnya telah pun mencapai usia matang.
Macam mana kita nak mendefinasikan pengalaman? Satu tahun pengalaman kali 19 tahun atau 19 tahun pengalaman kali satu atau macam mana? Mungkin dua tiga tahun yang pertama adalah pengalaman baru tetapi tahun-tahun berikutnya adalah 'repetition' daripada pengalaman yang lalu dan sepatutnya ada 'improvement'.
Kalau kita kaji daripada komplen atau rungutan yang disuarakan, rata-rata sebahagian besarnya adalah tentang kualiti pemasangan dan servis selepas jualan. Kadang-kadang kita sebagai pengguna tidak dapat tidak merasakan 'all those complaints fall into deaf ears' sebabnya tak nampak pun 'improvement' yang ketara selepas berahun-tahun 'pengalaman'. Di sini kita ingin menyoal kenapa kereta untuk pasaran ekspot lebih baik kualitinya daripada kereta untuk pasaran tempatan?
Masaalah patriotik ke tidak bukanlah isu di sini. Pengguna tidak boleh dipaksa untuk menerima sesuatu produk hanya kerana ianya buatan tempatan. Pengguna mempunyai 'judgement' mereka sendiri untuk membuat pilihan.
Kepada kebanyakan rakyat
'Don't underestimate or insult the consumer's intelligence' dengan mengatakan 'please be more professional in your complaints' atau komplen tidak kepada jabatan yang berkenaan atau sebagainya. Komplen telah dibuat tetapi tindakan tak nampak lagi, habis nak buat macam mana lagi! Bila ada komplen atau rungutan maknanya ada masaalah. Sebuah organisasi yang berdaya saing maju akan menganggap setiap masaalah walau macam mana kecil sekali pun sebagai 'challenge' kepada mereka dan mereka akan berusaha untuk menampakkan 'result' secepat mungkin. Ini adalah kerana mereka tidak mahu kehilangan 'customer' kepada saingan mereka dan organisasi mereka akan rugi akhirnya. Organisasi seperti ini di dalam pasaran yang berdayasaing menganggap 'customer' adalah 'valuable'. Tetapi di dalam pasaran yang di 'control and protected' mungkin pengguna dan komplen tidak relevan. Janji untung dapat.
Kita tidak menafikan sumbangan Proton di dalam kemajuan negara dan kakitangan yang berdedikasi kepada matlamat syarikat. Buktinya, penghasilan Proton Waja yang mana R&Dnya telah memakan masa lebih
No comments:
Post a Comment